Головна » Статті » Статті » Статті [ Додати статтю ]

Якими якостями повинен володіти лідер в бізнесі?
Керувати бізнесом з кожним роком стає усе складніше. Посилюється конкуренція, зростає відповідальність. А якими якостями повинен володіти лідер в сучасній Росії - це питання напередодні 8 березня ми адресували найбільш успішним жінкам-лідерам.
Олена Проскурня, керуючий партнер ФБК, Москва. 

Елена Проскурня управляє компанією ФБК разом з чоловіком Сергієм Шапігузовим. Саме вона зуміла сформувати команду молодих фахівців, завдяки яким ФБК ось уже кілька років займає в рейтингах галузі друге місце, а виручка компанії за останні п’ять років зросла більш ніж удвічі майже до $ 9 млн. Кілька років Проскурня керувала ФБК поодинці - Шапігузов в цей час працював в одному з проектів KPMG. 

Харизматична складова лідера не піддається чіткому визначенню. Це великий набір якостей. Для мене дуже важливо, що лідер, будучи впевненим у своїй правоті, визнає заслуги співробітників. Він виділяє їх роботу, іноді навіть занижуючи свою роль у досягненні успіху, допомагає колегам ставати більш успішними, ніж він сам. Використовуючи ці інструменти, лідер досягає головної мети - створює справжню команду однодумців. 

Ще важливо зрозуміти, що для того, щоб компанія динамічно розвивалася, лідеру недостатньо мати просто великим досвідом і величезними знаннями. Обов’язково потрібні джерела розвитку, якими, як це не парадоксально звучить для бізнесу, є література, музика, образотворче мистецтво. Ця “жива вода” здатна продовжити життя бізнесу. 

Анастасія Висоткіна, генеральний директор і співвласниця групи компаній “Регент”, Москва. 

Анастасія Висоткіна створила одну з найбільших компаній на вітчизняному ринку канцтоварів. “Регент” першим вивів на російський ринок власну марку папери “Веларт”. Зараз компанія розвиває мережі збутових офісів “Канцлер” для корпоративних клієнтів і роздрібних магазинів канцтоварів. 

Лідер, безумовно, повинен мати яскравою харизмою, тільки тоді можливе створення колективу, здатного досягти головної мети будь-якої компанії - стати першою на своєму ринку. 

Інше важливе якість - вміння ризикувати. Мова йде не про бесшабашности “авось пронесе”, а про здатність на підставі аналізу та інтуїції приймати ризиковані рішення і бути готовим нести за них відповідальність. 

Перелік найбільш важливих лідерських якостей практично не змінюється в часі. Лише інколи деякі з них виходять на перший план. Після кризи, наприклад, прийшло розуміння того, що лідеру часом необхідно вміти демонструвати просто хірургічну жорсткість. Якщо в кризовий момент для збереження життєздатності та конкурентоспроможності компанію потрібно порізати, навіть по живому, це потрібно зробити, якою б болючою ця процедура не була. У більш спокійні часи це якість може бути зовсім не потрібним. 

Марина Соболєва, президент групи компаній “Вестор”, Москва. 

Під керівництвом Марини Соболєвої “Вестор” став найбільшою компанією на оптовому ринку міцних алкогольних напоїв. Компанія раніше за інших дистриб’юторів алкоголю зробила ставку на додатковий сервіс для клієнтів, першою відкрила для них дрібногуртовий магазин Cash x26 Carry. Нещодавно компанія почала випускати горілку і вино під власними марками, для виробництва яких будує свій перший завод у Підмосков’ї. 

У цьому столітті менеджери повинні бути освіченими. Спеціальну освіту зараз необхідно: всі ми прийшли в бізнес самоучка, маючи лише якусь базу - технічну або гуманітарну освіту. Зараз вже потрібні спеціальні знання. 

Немаловажно чесність і порядність. Тому що ми говоримо про майбутнє, про цивілізованому ринку. 

У відношенні стилю управління - для Росії, мабуть, більше підходить авторитарну лідерство. До демократії ми ще не доросли. Ми говоримо все-таки про становлення бізнесу в нашій країні. Тому поки що Росії потрібні сильні авторитарні особистості з яскраво вираженою харизмою. Які могли б внести в бізнес й економіку что-то новое, могли б своєю ідеєю заразити людей, пробити бюрократичні перепони. Для цього потрібен сильний характер. 

Марія Чураева, генеральний директор інвестиційної компанії “Піонер Перший”, Москва. 

Марія Чураева - одна з найбільш впливових фігур на ринку колективних інвестицій. Восени 2000 р. менеджмент “Піонер Першого” на чолі з Чураевой здійснив єдиний в російській практиці переклад пайового фонду під управління від однієї керуючої компанії до іншої. 

Для сучасної людини, і для керівника зокрема, найбільш важливим якістю є уміння змінюватися, рости разом з бізнесом, галуззю, суспільством. Адже світ не стоїть на місці, він постійно змінюється, як фондовий ринок, за лічені хвилини. І важливо швидко прийняти правильне рішення, не будучи пов’язаним старими уявленнями або стандартами. 

П’ять років тому кожному здавалося, що фондовий ринок в Росії буде тільки рости, що прибутковість по державних цінних паперів на рівні 100% річних - це правило, а не виняток. Основними якостями керівника в нашій галузі тоді вважалися невтримний оптимізм і вміння вкладати в акції третього-четвертого ешелону. Три роки тому всі намагалися якимось чином пережити кризу. Головним було вміти економити і переконувати своїх власників не закривати справу, а використовувати вимушене бездіяльність для підготовки до майбутніх перемог. І звільняти, звільняти, звільняти “зайвий персонал”. 

Зараз всі ці якості скоріше працюють на шкоду справі, бо й оптимізм має бути обгрунтованим, і пора звільнень пройшла. Навпаки, потрібно набирати нових людей, розвивати бізнес, чітко бачити цілі та завдання і діяти відповідно. 

Звичайно, у наших західних колег є чому повчитися. Тут і вміння діяти чітко і за планом, правильно розпоряджатися часом та ресурсами, але для роботи в Росії до цього “пакету” потрібно додати уміння зберігати спокій, навіть якщо всі твої плани і розкладу розсипалися просто з-за “технічних проблем”. Може бути, тому наші російські керівники, як правило, люди творчі. По мірі інтегрування Росії в міжнародний бізнес це неминуче, але з тією ж неминучістю і риси російських керівників будуть передаватися західним менеджерам. 

Ольга Курбатова, президент корпорації “Хеппіленд”, Москва. 

У холдинг “Хеппіленд” входить рекламне агентство, торговельна та виробнича компанії. За три роки “Хеппіленд” зайняв одну з лідируючих позицій на ринку слабоалкогольних коктейлів. 

Перш за все, лідер повинен володіти навичками стратегічного мислення. Росія - особлива країна, де ринок, особливо наш, слабоалкогольний, здатний змінюватися набагато швидше, ніж на Заході, - він може як вирости в кілька разів, так і впасти. У таких умовах на плаву залишаються тільки ті керівники і компанії, які не просто правильно вгадують “напрямок вітру”, але здатні до стратегічного мислення і аналізу. 

До речі, до кризи вітчизняний ринок був швидко зростаючим і не дуже системним, можна було, як кажуть, працювати як бог на душу покладе, і, в принципі, результат був гарантований. Зараз же, коли конкуренція стала набагато жорсткіше, а ринок цивілізованішим, роль лідера полягає в тому, щоб правильно і професійно організувати роботу компанії, будувати свою діяльність на системності і стратегічному управлінні, детально прораховувати кожен крок. 

Не менш важливо створити професійну команду, команду однодумців. Коли ми тільки зайнялися бізнесом, нас було троє і всі працювали, як у нас в компанії прийнято говорити, “вантажниками”. Самі носили, самі возили, самі за все відповідали. Зараз в компанії працює 550 чоловік, і в цих умовах важливо стати єдиною командою, в якій кожен самоцінність професійна одиниця.
Категорія: Статті | Додав: vova (20.06.2009)
Переглядів: 1728 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]