Головна » Статті » Статті » Статті [ Додати статтю ]

Уроки реального бізнесу
НЬЮ-ЙОРК - І все-таки Інтернет має невичерпної здатністю дивувати. В II кварталі нинішнього року після всіх хвилювань навколо високих технологій інтернет-компанія Priceline вийшла на рівень беззбитковості.
Мова йде зовсім не про той “прибутку”, якої звичайно хвалиться інтернет-компанії: так, ми отримали прибуток, якщо не вважати збитків! Мова йде про справжню прибутку, вирахуваній з жорстким стандартам, згідно з загальноприйнятим принципам і правилам бухгалтерського обліку (GAAP). 

Навіть на такому мінливому і нестійкій ринку, як ринок високих технологій, бізнес-історія Priceline - явище из ряда вон виходить. Заснував компанію Джей Вокер - людина, наділений харизмою і схильний до деякого авантюризму. Priceline з самого початку по суті являла собою бізнес-ідею, яка була продана на біржі. Новація полягала в принципі “призначив свою власну ціну”. Ця бізнес-модель, захищена численними патентами, обаяла інвесторів миттєво: на піку буму одна акція Priceline коштувала до $ 160, а ринкова капіталізація сягала $ 23 млрд, у той час як її доходи обчислювалися лише десятками мільйонів доларів. 

Настільки ж швидким було і розчарування. Коли інвестори побажали вивчити доходи Priceline, вартість однієї акції впала більш ніж на 99%, дійшовши до $ 1,06. Сьогодні, після того, як весь світ з упевненістю викреслив Priceline зі списку живих компаній, вона перетворилася в одну з найприбутковіших інтернет-підприємств. 

З цієї історії всім, хто збирається робити гроші на Інтернеті, слід винести два життєво важливих уроку. Перший полягає в тому, що Priceline НЕ домоглася успіху до тих пір, поки не прийняла рішення стати реальним бізнесом. У той період, коли ринкова капіталізація Priceline була непомірно роздути, бізнес з продажу квитків перестав займати в діяльності компанії центральне положення. Priceline кинулася в торгівлю бензином, продуктами і навіть організацію розпродажів уживаних речей. 

Однак менеджери одуматися. Вони вирішили повернутися до “старомодний” мети - до приведення видатків у відповідність з доходами. Для цього компанія повернулася до профільного бізнесу, провела звільнення та реструктуризацію. 

Найбільш характерним властивістю Всесвітньої мережі є постійне зниження вартості збору і використання інформації. Ця властивість Інтернету робить його здебільшого середовищем, де ціни не зростають, а, навпаки, падають, і єдиний спосіб використовувати цю дефляцію себе во благо - звернутися до бізнесу, в якому норми прибутку утримуються на високому рівні. Бізнес авіаперевезень з його високими цінами став для Priceline ідеальної “метою”, і в той же час спроби маніпулювання нормою прибутку на продовольчі товари чи бензин себе не виправдали. 

Інший урок, мабуть, ще більш важливий, має безпосереднє відношення до GAAP. GAAP, безумовно, входить в десятку найбільш помітних інтелектуальних досягнень ХХ ст. Сама ідея GAAP, така проста і разом з тим така радикальна, зводиться до того, що будь-яка компанія, акції якої торгуються на біржі, повинна використовувати стандартний спосіб підрахунку прибутку і збитків, що дає інвесторам можливість побачити, яким чином публічна компанія управляє своїми фінансами. 

Саме прозорість, досягається завдяки GAAP, дозволяє інвесторам порівнювати між собою такі різні компанії, як McDonald’s, IBM і Tupperware. 

Інтернет-компанії всіма силами намагалися піти від використання GAAP, оскільки при цій системі компанія домагається прибутковості тільки в результаті багаторічних та наполегливих зусиль. Ми ж стали свідками того, як у графі про доходи ці починаючі компанії наводили цифри доходу від брутто-, а не від нетто-продажів компанії (уловка, до якої вдавалася і Priceline), вказували дохід від бартерних операцій (що часто використовували компанії, пов’язані з рекламним бізнесом) і навіть дохід від майбутніх угод (курс Microstrategy впав протягом одного дня більш ніж на 60%, після того, як компанія оголосила, що включила в прибуток кілька мільйонів доларів, навіть не розіславши рахунку своїм клієнтам). 

Було б передчасно на підставі даних про прибуток, отриманої в II кварталі, говорити про довгострокові перспективи Priceline, не кажучи вже про перспективи всього інтернет-сектору. Однак у будь-якому випадку Priceline заслужила свою частку оплесків хоча б за ефективне проведення операцій у своєму основному бізнесі і складання результатів з використанням системи GAAP.





Категорія: Статті | Додав: vova (20.06.2009)
Переглядів: 814 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]