Головна » Файли » Український розділ » Реферати [ Додати матеріал ]

Конкуренція. “Чиста“ ринкова економіка
[ Викачати з сервера (13.4 Kb) ] 07.12.2008, 21:39
Якщо не за допомогою централізованого жорсткого планування, що існувало
в умовах командної економіки, то як ще можна координувати діяльність
людей, щоб вони витрачали свої сили і природні ресурси на виготовлення
саме тих товарів, які потрібні суспільству?

Ця проблема була однією з головних ще за Адама Сміта, який вважав, що
кожна людина дбає лише про свою вигоду, але «невидима рука» спрямовує її
так, що в результаті всі отримують суспільне благо. Ця «невидима рука» є
не чим іншим, як ринковими відносинами між людьми, або просто ринком.

Говорячи про ринок, ми маємо на увазі не якусь конкретну площу, де
збираються продавці й покупці, а досить складне й життєво важливе для
людства економічне явище. Немає країни, в економіці якої не було б тих
чи тих елементів ринку.

Зрозуміло, що терміни «світовий ринок», «ринок нафти», «ринок сировини»
або «валютний ринок» вживаються у переносному розумінні і зовсім не
означають якихось конкретних місць ринку.

На ринку встановлюється рівновага між попитом і пропозицією. Результат
цього — ціна.

На недільному базарі зустрічаються продавці (торговці) і покупці
(домогосподарки), які обстоюють свої протилежні інтереси.

Інтереси продавців: намагаються продати свої товари і одержати
максимальний прибуток. Оскільки всі продавці мають однакові наміри, між
ними починається конкуренція.

Інтереси покупців: намагаються купити потрібні їм товари і витратити
якомога менше грошей, тобто реалізувати свої плани споживання з
максимальною корисністю.

Вирівнювання інтересів відбувається через ціну, яка формується на
щотижневому базарі завдяки взаємодії попиту покупців і пропозиції
продавців. Ціна вирівнює співвідношення попиту і пропозиції і є
компромісом між уявленнями продавців і покупців про ціни.

За ринкової економіки добробут кожного визначається тим, наскільки
успішно він може продати на ринку товар, яким володіє: свою робочу силу,
вміння, земельну ділянку, вироби своєї праці, акції тощо. Той, хто
запропонує покупцям найкращий товар і на найбільш вигідних умовах, стає
переможцем у конкурентній боротьбі і відкриває собі дорогу до зростання
добробуту.

Якщо товар не може бути проданий за ціною, що компенсує витрати
виробництва і гарантує певний прибуток, то це є сигналом для виробника
про необхідність суттєво змінити цей товар у процесі його виробництва чи
реалізації з метою здешевлення або поліпшення його якостей, або
припинити (закрити) виробництво.

Якщо товар продається за ціною, яка дає значний прибуток, то це є
сигналом до розширення виробництва і вкладання ресурсів саме в цей
ринок.

«Невидима рука» ринку примушує кожного виробника, торговця думати про
інтереси інших людей, інакше їхні товари можуть стати непотрібними для
споживачів, і тоді замість вигоди будуть збитки. При цьому всі — і
покупці, і продавці щодня відшукують найкращий варіант компромісу між
своїми інтересами.

Тому можна без перебільшення називати ринок колективним розумом людства.

З XVIII ст. питання ціноутворення в ринковій економіці та його впливу на

..................................................................................
Категорія: Реферати | Додав: vova
Переглядів: 1230 | Завантажень: 285 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]